Dag 15 - Praia do Sono tour - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Fleur en Leon Bruining - WaarBenJij.nu Dag 15 - Praia do Sono tour - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Fleur en Leon Bruining - WaarBenJij.nu

Dag 15 - Praia do Sono tour

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur en Leon

16 Juli 2016 | Brazilië, Parati

Dag 15

Om 9.15 staat onze gids Felipe voor de deur van het hotel. Tijd voor onze jungle trip door het stuk Atlantisch regenwoud dat Paraty omvat. Onze tour begint met een stuk in een lokale bus en daarna een Hike van 1,5u naar Praia do Sono (strand). Vandaar nog een half uur naar een ander strand waar geen enkel huis of tentje staat.

Het is een goede Hike met paadjes naar beneden en naar boven zodat je telkens goed bij kan  komen. De gids leert al snel dat Leon van de insecten is en scant de grond en de bomen mee af op zoek naar soorten. De mannen vermaken zich dus wel! Intussen kunnen we Felipe ook vragen naar zijn dagelijks leven, het leven in Brazilië en de huidige politieke situatie. Felipes Engels is behoorlijk goed en we hebben dus zeker een leuke dag weg gehad samen!!!

''s avonds strijken we neer bij Thai Brazil, op aanraden van Felipe. Het restaurant zit verborgen in een winkelstraat waar je alleen een deur en daarachter een lange gang ziet. We hadden er zelf dan ook nooit aan gedacht om er heen te gaan! Maar wat een verrassing. Het eten is goddelijk lekker. We delen garnalen in knoflook oestersaus en daarna heb ik een rode curry met wederom garnalen.. geserveerd in een halve ananas. Wauw.

Wist je dat:
- volgens Felipe : 'Paraty zonder de a is Party : elke maand wel een groot feest'
- we spotten o.a. de Shit bee: die komen op poep af. Die honing is dus ook niet lekker aldus Felipe...
- ook gespot : Army ant en leaf cutter
- Where there are ants there are birds : de mieren jagen alle insecten op en de vogels pakken ze vervolgens!
- De kop van een bepaalde mier ruikt sterk naar citroen en die eten de locals dan ook. Felipe liet even zien hoe...
- Visnetten in Sono : de netten zijn gemaakt van organisch materiaal en ze laten ze drijven in de zee. Een keer per dag halen ze ze leeg. Om te voorkomen dat ze al snel worden kapot gevroten door de vissen, koken ze de netten in water. Dat water heeft eerst de bast van een bepaalde boom gekookt, die giftig is. Door het koken komt het gif in het water. En daarna dus worden de netten geïmpregneerd. De vissen knabbelen er dan niet aan!
- Er zijn heel veel vleermuizen in het regenwoud. Zoveel dat vleermuizen meer zorgen voor verspreiding van zaden door het eten van vruchten, dan vogels.
- Paraty volgens Felipe een soort Gaza is van Brazilië. Het ligt namelijk precies op de grens van 2 maffia organisaties en er zijn dan ook regelmatig concentraties tussen de 2 groepen. Voor toeristen is het wel veilig in het centrum .. verzekerde hij ons
- Felipe kon ons ook nog vertellen dat er  speciale Favela Tours zijn waarbij je dus de favela in duikt met gids. Ook dan zou je als toerist veilig zijn... okeeee..!

• 18 Juli 2016 - 17:40

Ilse:

Altijd al een recept willen hebben van citroenmier. Als ik zo lees wat jullie allemaal eten lijkt het me wel een beetje luilekkerland. Mmmm. Dat is toch niet te vergelijken met de gebakken schoenzolen waar wij het vorig jaar mee moesten doen. Jullie boffen dus.

• 18 Juli 2016 - 19:19

Bart:

De shit bee!!! Kom niet meer bij :)