Dag 1 Kota Kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Fleur en Leon Bruining - WaarBenJij.nu Dag 1 Kota Kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Fleur en Leon Bruining - WaarBenJij.nu

Dag 1 Kota Kinabalu

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur en Leon

14 Juli 2018 | Maleisië, Kota Kinabalu

14 juli

Gelukkig waren de tassen gisteravond laat alsnog gekomen en hadden we alle spullen weer bij de hand.
Uiteindelijk zijn we voor het ontbijt beland bij Old White Coffee House, waar ze met een soort van snel kies menu kaart werken waar wij natuurlijk de ballen van snapten. Er staan trouwens wel vertalingen bij alle gerechten dus dat scheelt. Ik wilde heel graag traditioneel ontbijten en ging voor een prawn mie soep , Leon wilde eigenlijk een boterham pindakaas maar toen dat niet mogelijk bleek, is hij ook voor de soep gegaan . Superlekker en Super goed gekruid, echt een lekker begin van de dag !
Na het ontbijt hebben we de Signal Hill Observatory bekeken, een uitzicht punt over de stad dat te bereiken is door een stukje jungle. Het is bizar hoe snel je in dichte jungle zit aan de rand van KK. Al snel hoorden we wat bomen ritselen en zag ik iets bewegen.. zou het een aap zijn?? Nee toch niet.. een eekhoorn. :)
De observatory gaf heel mooi uitzicht over de betonnen flats van KK. Zo zonde , er is vrijwel niets meer uit de koloniale tijd over. We hebben later op de dag het Sabah museum bezocht waar werd uitgelegd dat de hele stad in de tweede wereldoorlog is gebombardeerd. Omdat het daarna als hoofdstad van Sabah werd gekozen, moest er heel snel bijgebouwd worden en zijn allemaal replica flats neergezet zonder echt na te denken over een mooi stadsplan.
Op de terugweg van het uitzichtpunt besluiten we om iets verder door te lopen over de jungle autoweg. Meteen zien we apen, ze rennen over het pad waar wij net vandaan kwamen. Eentje heeft een waterfles vast waar hij vervolgens de dop vanaf draait. Heel handig kiept hij de fles aan zijn mond om te drinken. Ziet er zo grappig uit ! (N.b.: verder was ik vooral heel erg bezig met weg te komen van de groep apen, ik heb echt een apen trauma opgelopen in India.. )
Na het Sabah museum (lees : korte taxirit in taxi die niet meer stationair kon rijden) met uitleg over de cultuur (Fleur; yay!) en wildlife (Leon; YAY) in Sabah hebben we ons door een taxi laten droppen bij het Seafront shopping mall even verderop. KK heeft ongeveer 30 van die shopping malls voor mijn gevoel, grote moderne gebouwen met teveel airco en bling winkels. Deze stond heel leuk aan de zee en had meerdere eet tentjes, EN een Hard Rock cafe. Daar hebben we dus lekker een cocktail / biertje gedronken, binnen want buiten op het terras was dus te heet..
Na al die avonturen vonden we het wel tijd om even de reisknopen uit het lichaam te krijgen en hebben we heel decadent een couple massage geboekt bij een salon naast het hotel. Heer-lijk zeg. Leon was vooral erg blij met zijn middle-aged masseuse met kortademigheid en vastzittend slijm hoest. Ik kreeg daar niet zoveel van mee. De massage was echt super. Traditionele Maleisische massages zijn dus met ellebogen en knieën op bepaalde drukpunten. Daar hou ik wel van.

'S avonds zijn we beland bij een klein restaurantje genaamd Chilli Vanille dat ik in de Lonely Planet had zien staan. Het werd gerund door een Hongaar en we hebben heerlijk lamsvlees op. Goede bodem voor de jungle tocht van morgen !!

Wist je dat
1. Ik na onze 24 uur vliegen een beeeeeetje cranky was en de jongeman achter de balie van het hotel een beetje zenuwachtig werd van mij haha. Nog nooit iemand zo hard zien werken.
2. Leon in het museum de ultieme diersoort heeft ontdekt : de Mantice Shrimp, een kreeftachtige met sprinkhaan poten (say what !)
3. Leon die zelfde soort vervolgens in de ruit van een restaurant zag zitten in een aquarium,naast de kreeften en de garnalen. De Shrimps zaten stuk voor stuk in een plastic fles, waar ze nauwelijks in konden bewegen. De fles was intact, wat betekent dat de beestjes er in zijn gestopt toen ze klein waren.. het idee dat ze daarin groot worden gebracht voor consumptie is echt bizar. Ze vechten elkaar blijkbaar de pan uit als ze in 1 aquarium zouden zitten.. maar dit is toch ook geen leven..
4. We hebben uiteindelijk de dag afgesloten in een café samen met een groep Belgen die de troost wedstrijd tegen Engeland wilden kijken. Tof dat ze hebben gewonnen !

• 20 Juli 2018 - 09:10

Marcel:

hi avonturiers

zeer interessant om de verslagen lezen.
    met dank aan de drill master andy. haha

veel plezier nog en snelle beterschap.

liefs marcel

• 20 Juli 2018 - 10:01

Daan En Caroline Van De Poel:

Helemaal leuk jullie belevenissen.
    Maar wat akelig van die fles garnalen. Jakkes.